Wednesday, November 16, 2011

kidal a.k.a left hand

kidal..? aper ygistimewa nyer kidal..? heheheh.. yes... aku bangga bila aku jadi salah seorang yg kidal... ok aper... aku tulis tgn kanan... cuma keja kdg2 tu aku wat tgn kanan lah... mcm mkn.... yg 2.. mmg dah d ajar sejak azali lg...

ok... mcm maner aku blh dpt kidal..? hehhehe... smua nyer dari makcik aku... mak cik aku org kidal... aku pernah dok dgn dia... lama gak lah.. smpi kan aku pon dah terikut2 mcm dia.... adik2 aku smua tulis tgn kanan... mak abh aku pon tulis tgn kanan gak... hehehhe....

apa kelebihan org kidal ni..? hahhah....


Antara kelebihan-kelebihan orang yang pakai tangan kiri ni ialah mudah untuk menulis tulisan arab. Maklumla tulisan arabkan tulis dari kanan ke kiri. Selain itu, orang kidal ni boleh melakukan dua kerja sekali gus. So bolehla buat kerja sambil makan. hahaha

     Orang kidal ni juga lebih kreatif berfikir berkaitan tentang seni dan juga muzik. Tapi aku tak pandai lukis. Orang kidal ni juga lebih cepat berfikir dalam bidang olahraga, permainan komputer dan sebagainya. Selain itu  orang kidal ni pun mempunyai kelebihan dalam permainan olehraga

  1. Hari Tangan Kiri Sedunia diraikan bermula 13 Ogos 1976 oleh Persatuan Tangan Kiri Antarabangsa.
  2. 7 % daripada populasi manusia di dunia adalah bertangan kiri. *kira special lah ni. 
  3. Selain digelar "Lefties", si kidal ni jugak digelar "Southpaws"
  4. Seorang daripada 4 orang angkasawan Apollo adalah kidal
  5. 4 daripada 5 orang pencipta asal Macintosh adalah kidal 
  6. George W.Bush, Bill Clinton dan Barack Obama adalah seorang yang kidal
  7. Pablo Picasso, Isaac Newton, Albert Einstein, Leonardo DaVinci, Michelangelo juga kidal
  8. Orang yang bertangan kiri, adalah lebih mudah melihat apabila dalam air berbanding yang tangan kanan
  9. Kebanyakan peralatan dicipta untuk orang yang bertangan kanan contohnya, pemetik api dapur
  10. Ada beberapa syarikat yang mengeluarkan barangan khas untuk mereka yang kidal


Secara amnya kidal juga bermaksud lebih menguasai otak di sebelah  kanan. Ini adalah kerana otak kita berfungsi secara menyongsang iaitu  otak sebelah kiri menguasai bahagian tubuh badan yg. di sebelah kanan  dan otak sebelah kanan pula menguasai bahagian tubuh badan yg. di  sebelah kiri. Otak sebelah kiri (cenderung menggunakan tangan kanan)  menguasai kawalan pertuturan, bahasa, tulisan, lojik, matematik dan  sains.  Otak sebelah kanan (cenderung menggunakan tangan kiri) menguasai  kawalan muzik, seni, kreativiti, tanggapan, emosi dan  kebijaksanaan.Dengan penguasaan otak ini adalah dikatakan individu kidal  lebih bijak dari segi kreativiti dan seni berbanding mereka yg.  menggunakan tangan kanan. 


Rumusan 


1. Secara kasarnya sekitar 10-15% drp. penduduk dunia adalah kidal. 

2. Orang kidal tidak semestinya mempunyai kedua ibubapa yg. juga kidal. 

3. Menurut kajian tidak ada sesiapapun yg. dpt. mendefinasikan  mengapa sesetengah individu itu dilahirkan kidal. Tidak ada gen yg.  mengaitkan orang kidal dpt. dikenalpasti, tetapi ianya mempunyai kaitan  didalam sesebuah keluarga. 

4. Leonardo da Vinci menulis kesemua data peribadinya dari kanan ke  kiri (seperti penulisan jawi) sehinggakan sesiapa yg. ingin membacanya  terpaksa menggunakan cermin utk. menterjemahkan mesej-mesejnya. 

6. Lebih ramai lelaki yang kidal berbanding perempuan.







smua d atas ni aku copy jer.. bkn aper... aku bknn yer tau sgt psl fakta2 ttg org kidal... tp aper yg paling best.. kalo org kidal ni... dia blh wat 2 keja dlm 1 masa... cth nyer... dia blh menulis dgn tgn kiri.... then sambil 2.. mkn d tgn kanan.... best kan..? hehhehe.... mmg korang x leh nak caya lah kalo aku ckp... tp mmg 2 lah kelebihan org kidal... tp kalo bab pandai 2... aku rasa x.. org kidal ni bkn nyer pandai pon.. kalo ader ponn mungkin x ramai lah... yer lah.. aku kidal... tp x pandai pon.. hahha....

lg 1... kalo org tgk aku kidal.. smua org tegur aku... 'awk kidal yer...' then aku pon jwb.. yer.... sy kidal... hehhehe.... apa pelik ker org kidal ni...? bg aku x lah.... perkara biasa... cuma org jarang tgk org kidal ni... yer lah... yg paling teruk... kalo dok sebelah menyebelah... dgn org tulisan kanan.. aku selalu terlanggar tgn dorang.. kdg 2.. x slesa lak aku tulis.... lg 1.. kalo dok kat dewan... meja yg ader dlm dewan.. slalu di gunakan oleh org yg menulis tgn kanan... org yg kidal mcm aku ni... terpaksa lah.. menahan skt kalo lenguh.. hahah.....

org kidal tulisan buruk...? entah lah.. kalo dr penilaian yg aku tgk... nak d banding kan dgn adik2  aku... aku lg lawa kot... heheheh....










jd kalo nak tau lg psl kidal ni..? korang g jer cr kat google... hahahha.... abes cter.... ok lah.... cau dulu....

1 comment:

  1. Boleh senaraikan x syarikat apa yg keluarkan brg utk org kidal ni..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...